L’entorn immediat de les persones influeix en la millora de l’autonomia i el funcionament de la persona, que forma part de la comunitat. La comunitat i les relacions que s’hi estableixen tenen un impacte sobre la salut i el benestar personal.
Les eines i els recursos adaptats a l’entorn i sobretot a les persones que integren la societat, han de donar resposta a les necessitats del moment, alhora que han de preveure noves estratègies que permetin el manteniment de l’autonomia, així com identificar situacions on actuar.
El rol dels dinamitzadors, entesos com a professionals que coneixen l’entorn, esdevé cabdal en l’organització de nous programes actius i actuals en consonància amb les necessitats actuals de la societat de la que formem part.
Des de desembre del 2022 a juny del 2024.
Objectius
- Potenciar el rol del dinamitzador socioeducatiu i esportiu per millorar el benestar de la persona.
- Reconèixer eines per conèixer el perfil de les persones que formen part de la societat i entorn immediat.
- Comprendre el treball emocional com a eix de treball amb les persones.
- Conèixer els aspectes rellevants de l’alimentació de la persona gran per poder identificar situacions que requereixen intervenció per part del dinamitzador.
- Entendre l’activitat física com un aspecte transversal en l’organització d’activitats i programes dirigits.
- Entendre la funció cognitiva per promoure i mantenir l’autonomia de les persones.
- Dissenyar activitats i programes des de la perspectiva social, sanitària i esportiva que mantinguin actives per persones grans en el seu entorn.
- Adquirir competències estratègiques i metodològiques per a proporcionar informació, orientar, donar suport i acompanyament a les persones dinamitzadores.
- Plantejar canvis en l’organització des dels recursos actuals i des de les diverses perspectives, per dissenyar programes adequats a l’entorn social.
A qui va dirigit
El postgrau va dirigit a titulats universitaris que treballen o tenen interès a treballar en aquests àmbits i que provenen de les branques de coneixement de les Ciències de la salut, de les Ciències socials o de les Ciències de l’activitat física i de l’esport.
El programa també s’adreça als professionals sense titulació universitària que tinguin interès a adquirir nous coneixements i habilitats d’aplicació en els continguts del programa i que puguin acreditar una experiència professional en aquest àmbit.
Programa acadèmic
MÒDUL 1. Eines per al dinamitzador (2 CE)
1.1. Recomanacions per l’autocura del dinamitzador
1.2. Organització de projectes per potenciar l’autonomia des de la perspectiva ètica
MÒDUL 2. La gestió emocional (5 CE)
2.1. Les emocions. Funcionament
2.2. El treball emocional. L’ecologia de les emocions
2.3. Eines de gestió i regulació emocional
2.4. Psicologia positiva i Benestar emocional
2.5. Organització de projectes per la gestió positiva de les emocions
MÒDUL 3. Aspectes nutricionals de la persona gran (6 CE)
3.1. L’alimentació en i per l’envelliment com a generador de benestar
3.2. Dieta en situacions específiques (osteoporosi, memòria, sistema immunitari)
3.3. Dieta i exercici físic
3.4. Disseny de menús adaptats a l’envelliment
3.5. Organització de projectes per una alimentació saludable en l’envelliment
MÒDUL 4. L’activitat física de la persona gran (7 CE)
4.1. L’activitat física com a quotidiana. Generador de salut
4.2. L’activitat física en l’entorn. Determinants socials i de l’entorn construït
4.3. Disseny d’activitats físiques adaptades a l’envelliment
4.4. Adaptació de l’entorn. Seguretat i barreres arquitectòniques
4.5. Projecte APTITUDE
4.6. Programa de derivació d’activitat física des d’atenció primària. Experiència UVic
4.7. Organització de projectes per millorar l’activitat física
MÒDUL 5. Els aspectes cognitius (5 CE)
5.1. La salut cognitiva
5.2. Afectació cognitiva
5.3. Activitats per promocionar l’autonomia cognitiva i entrenament cerebral mitjançant l’exercici físic
5.4. Accessibilitat cognitiva de l’entorn
5.5. Organització de projectes pel manteniment i millora de la cognició
MÒDUL 6. Treball final de postgrau (5 CE)
6.1. Eines de cerca d’informació
6.2. Disseny d’un projecte per dinamitzar a través de l’activitat física
6.3. Defensa del projecte
Durada i calendari
El curs té una càrrega de 30 crèdits europeus (CE) i es desenvolupa de desembre del 2022 a juny del 2024. Aquesta dedicació inclou 192 hores de sessions presencials i aproximadament 700 hores de treball individual de l’estudiant (preparació treball, resolució activitats, treballs en grup, etc.).
Les sessions presencials es realitzaran a la Universitat d’Andorra, en divendres dos o tres cops al mes, al llarg de tot el dia (de les 9 a les 13.00 i de les 14.30 a les 18.30h).
Inici: 16 de desembre del 2022
Finalització: juny del 2024